Sommige dingen in Reimerswaal zijn krom en ChristenUnie wil recht doen!

ADV 10 week 7_22-061 CU 150 x 150mm week7.jpgmaandag 14 februari 2022 08:17

Dit artikeltje hoort bij de advertentie van de ChristenUnie in het Advertentieblad van 16 februari 2022.

Wat vinden wij krom en zou ANDERS en BETER moeten:

1. Bestuurlijke vernieuwing. De ChristenUnie wil het politieke proces en landschap op de volgende manier verbeteren:

• Taken van de gemeenteraad (volksvertegenwoordiging, vaststellen van beleid en controle van college van burgemeester en wethouders) en college van burgemeester en wethouders worden strikt gescheiden.
  • ChristenUnie is er voorstander van dat lijsttrekkers in de raad fractievoorzitter blijven en geen wethouder worden.
  • Wethouders zijn beschikbaar voor fractievergaderingen van alle partijen of wonen juist geen fractievergaderingen bij, ook niet van hun eigen partij.
  • De politiek moet opener, transparanter en daarmee aantrekkelijker worden gemaakt.
  • Er wordt zo mogelijk een raadsbreed akkoord vastgesteld.
  • Er worden hoge eisen gesteld aan de deskundigheid van de wethouders. Een voormalig raadslid is misschien niet de beste kandidaat voor een wethouders positie (Dit voorkomt ook te grote verwevenheid met eigen partij).
  • Er wordt een rekenkamerfunctie ingesteld als één van die controle-instrumenten van de gemeenteraad.

Wat er na verkiezingen gebeurt, is voor kiezers onduidelijk. Dit moet transparanter worden. De ChristenUnie stelt meer openbare politieke onderhandelingen voor:

• Een verkenner, die het politieke landschap in kaart brengt na de verkiezingen, zal een neutraal profiel hebben.
  • De input van de verschillende politieke partijen richting de verkenner wordt openbaar gemaakt.
  • De verkenner maakt verslagen van de ondernomen activiteiten.

2. Inwonersparticipatie. Reimerswaal verdient een participatieplatform, waarop inwoners actief meedenken met gemeentelijk beleid. We slaan op die manier twee vliegen in één klap: de denkkracht in de samenleving wordt gebruikt en burgers voelen zich gehoord.

Inwonersparticipatie wordt nog wel eens in de mond genomen in de plaatselijke politiek, maar het moet anders en beter vindt de ChristenUnie. Inwoners participatie mag niet afhankelijk zijn van de vraag of de wethouder het leuk vindt of dat een ambtenaar er zin in heeft. Toch is dat vaak het beeld wat bij de inwoners leeft.

We legden ons standpunt hierover al eens uitgebreid uit, klik: https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n4205/news/view/1387011/331163/samen-recht-doen-aan-betrokken-inwoners.html

3. Afvalinzamelingssysteem. Dit is een vraagstuk wat ons allemaal raakt. Dat bleek ook toen in 2018 ruim 3.000 mensen een enquête invulden. 49% van de mensen liet weten het toenmalige systeem goed te vinden en dat niet te willen veranderen (en in 2022 over te gaan op na-scheiding). Toch besloot de gemeenteraad over te gaan op een ‘diftar’-systeem, later werd dat omgezet naar een tijdelijk ‘na-scheiding-systeem’ en vanaf 1 januari 2023 weer een ‘diftar-systeem’.

De cijfers tonen aan dat met de invoer van een ‘diftar-systeem’ de beoogde doelstelling van maximaal 30 kilogram huishoudelijk restafval per inwoner per jaar in 2025 niet kan worden behaald. Uit de beantwoording van vragen van de ChristenUnie waarom er dan voor dit ‘diftar-systeem’ wordt gekozen is het antwoord van het college/wethouder dat onze inwoners eerst aan dit nieuwe systeem moeten wennen voordat er een ‘beter ‘ systeem kan worden ingevoerd waarmee de doelstelling wel worden behaald.

ChristenUnie stelt als alternatief van het ‘diftar-systeem’ een ander inzamelsysteem voor: het ‘Omgekeerd Inzamelen’. Bij ‘Omgekeerd Inzamelen’ ligt de nadruk op het thuis goed scheiden van al die materialen die van waarde zijn en hergebruikt kunnen worden. Deze herbruikbare  materialen worden huis-aan-huis opgehaald.
Door je te focussen op dat wat van waarde is en niet op het waardeloze restafval ….kom je vanzelf uit bij ‘Omgekeerd Inzamelen’.
Het beetje dat nog overblijft nadat alles goed is gescheiden, is restafval. Dit breng je naar een (ondergrondse) container in jouw wijk/straat. Voor dit restafval moet je zelf dus wat inspanning doen. Het door jou gescheiden afval, wat weer als grondstof kan worden gebruikt wordt daarentegen thuis opgehaald. Precies de omgekeerde filosofie en daarom heet het ook ‘Omgekeerd Inzamelen’!
De kosten voor de verwerking van het restafval worden gezamenlijk door alle inwoners gedragen, zoals dat nu ook het geval is.

Het idee van ChristenUnie is een eenvoudig en realistisch idee. Ook de gemeente Goes overweegt dit systeem (zie: https://www.pzc.nl/bevelanden/goes-overweegt-restafval-minder-vaak-of-zelfs-helemaal-niet-meer-aan-huis-op-te-halen~a5f5afef/)

Wat heel goed is aan wat ze in Goes doen is dat voordat de gemeenteraad er iets van gaat vinden, eerst de inwoners er hun zegje over mogen doen. Dat kan via de website www.goespraatmee.nl. ChristenUnie wil in Reimerswaal de inwoners ook een stem geven, maar vooralsnog wil de gemeente dat niet. Wij blijven ons hiervoor inzetten.

Lees als achtergrondinformatie ook dit artikel op onze website: https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n4205/news/view/1384094/331163/over-het-nieuwe-huisvuil-ophaal-systeem.html