Compensatie gevraagd van de provincie Zeeland…

Klimaat icoontjesdinsdag 22 februari 2022 13:39

In 2013 ondertekenden 47 partijen het Energieakkoord voor duurzame groei. Dit vormde de start van een gezamenlijke aanpak om de energievoorziening in Nederland sneller te verduurzamen. Het Energieakkoord ging vooral over energiebeleid. Dit is een belangrijk onderdeel van het klimaatbeleid, maar hiermee wordt niet alle uitstoot van broeikasgassen aangepakt. Het Klimaatakkoord is een initiatief van het kabinet en bouwt voort op het Energieakkoord. De afspraken uit het Energieakkoord zijn nu opgenomen in het Klimaatakkoord.

Het Klimaatakkoord heeft één doel: het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar hoe we elektriciteit en warmte opwekken en gebruiken, maar ook naar de uitstoot van broeikasgassen in andere sectoren, bijvoorbeeld in de landbouw en in de industrie.

Voor diverse Nederlandse regio’s zijn regioakkoorden gesloten zo ook het Zeeuws Energieakkoord. De 13 Zeeuwse gemeenten samen proberen te zorgen dat de Zeeuwse ‘voetafdruk’ zo klein mogelijk wordt. Samen werken we aan een transitie waar de straks trots op mogen zijn, zoals we ook trots zijn op onze Deltawerken.

In een Regionale Energiestrategie (RES) beschrijft elke energieregio zijn eigen keuzes en doelen (www.regionale-energiestrategie.nl). In de RES voor Zeeland zijn nogal wat ‘doelen’ bij de gemeente Reimerswaal neergelegd, dit komt doordat de gemeente Reimerswaal door haar unieke ligging enorme kansen biedt voor ‘groene energie’.

ChristenUnie maakt zich sterk om naast de lasten (o.a. landschapsvervuiling door zonneparken en windmolens) ook de lusten (extra inkomsten of andere compensatie) voor de gemeente en haar inwoners te realiseren! We willen dat graag met anderen doen, maar als die nog niet aanhaken, beginnen we alvast!!