Het verhaal van de mestvergister die er niet kwam…

boterbloemdinsdag 22 februari 2022 10:56

Het verhaal van de mestvergister in de Bathpolder is een lang verhaal geworden. Wat begon als een eenzaam ChristenUnie avontuur is een SAMEN RECHT DOEN succesverhaal geworden, waarbij uiteindelijk alle politieke partijen samen optrokken.
ChristenUnie was in eerste instantie als enige partij tegen de komst van de mestvergister.
Verontruste inwoners, onder aanvoering van Diana Streijl, roerden zich via het ‘actiecomité Stank Nee’ en organiseerden handtekeningenacties, demonstraties,… tot bij de provincie in Middelburg aan toe.

Op de ChristenUnie website is alles nog terug te lezen:

27 augustus 2018: https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n22748/news/view/1226758/373217/wil-reimerswaal-een-industriele-afvalverwerkende-vergister-toelaten.html

6 september 2018: https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n22748/news/view/1227458/373217/hele-gemeenteraad-reimerswaal-tegen-industriele-afvalverwerkende-vergister.html

29 januari 2020: https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n4205/news/view/1310372/331163/het-verhaal-van-de-mestvergister-bij-rilland-is-nog-niet-voorbij.html

1 mei 2020: https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n4205/news/view/1314122/331163/reimerswaal-zet-komst-van-mestvergister-in-de-ijskast.html

22 juni 2020: https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n4205/news/view/1316523/331163/engie-geeft-het-op-geen-mestvergister-in-de-bathpolder.html

25 juni 2020: https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n4205/news/view/1316908/331163/christenunie-is-voor-een-mestvergister-vrij-reimerswaal.html

..En chronologisch terug in de tijd :

• 2010/2011 Het bedrijf ‘Groene Poort – Rilland ’ ontwierp een project waarbij een vergister voor CO2 (broeikasgas)  en verwarming gekoppeld werd aan een lokaal glastuinbouwbedrijf.
    De gemeenteraad van Reimerswaal (uitgezonderd de ChristenUnie ) stemde in met dit plan en paste het Bestemmingsplan hiervoor aan. Ondanks protesten van de glastuinbouwbedrijven keurt de Raad van State in 2011 het plan goed.
  • 2011-2016 Het lukt de ‘Groene Poort’ niet om het project met € 100.000 rijksoverheid - subsidie van de grond te krijgen en de vergister komt er niet.
  • 2017/2018 De energiereus Engie neemt de projectontwikkeling (vergunning)  over van de ‘Groene Poort ‘ voor het maken van groen gas uit een mestvergistings-installatie. Mest en organische reststromen dat hoofdzakelijk afkomstig is van veehouderijen in Noord-Brabant.  De rijksoverheid-subsidie bedraagt € 100 miljoen !
  • 2019 In Rilland starten verontruste inwoners , onder aanvoering van Diana Streijl , het Comité Stank Nee ! op en vragen d.m.v. stille demonstraties en handtekeningenactie aandacht voor het gevaar van deze mestvergister in de Bathsepolder.
    Als ChristenUnie ondersteunen we dit Comité en beginnen met lobbyen in de Reimerswaalse politiek door de gevaren van een mestvergister in beeld te brengen bij de andere fracties.
  • 2019 De gemeenteraad van Reimerswaal zit met de handen in het haar omdat er wettelijk geen mogelijkheden zijn om de bouw van deze mestvergister tegen te houden. Unaniem wordt besloten de Provincie om hulp te vragen. Mogelijk kan deze mestvergister ergens anders in Zeeland worden gebouwd? Ook de Provincie krabt zich achter het oor, wettelijk kan zij niets aan de vergunning doen die destijds door de gemeente Reimerswaal zelf is afgegeven….
  • 2019 Duidelijk wordt dat er meer en meer politieke en maatschappelijke weerstand ontstaat om in en glastuinbouwgebied een mestvergister te bouwen vanwege het grote besmettingsgevaar door de mest en de organische stoffen. Op termijn zou dit kunnen betekenen dat alle glastuinbouw zou verdwijnen en er 500 – 600 arbeidsplaatsen verloren gaan.
  • 2020 De gemeente Reimerswaal gaat met Engie op zoek naar een mogelijk alternatieve locatie voor een mestvergister in Reimerswaal en die wordt gevonden. Mogelijk zou de mestvergister gebouwd kunnen worden naast de rioolwaterzuivering bij Bath.
    Engie is bereid om € 160.000 te betalen voor het verbeteren van de weg naar Bath.
    Echter staan nu ook de inwoners van Bath op hun achterste benen en verzetten zich tegen dit nieuwe mestvergister-plan.
  • 2021 Na jaren van overleg, actievoeren, maatschappelijke onrust én groeiende politieke weerstand van zowel de gemeente als de Provincie besluit de reus Engie  haar plan in te trekken. Geen mestvergister in Reimerswaal.
    De redenen hiervoor zijn dat 1) de eigenaar van het kavel waar Engie de mestvergister wilde bouwen  heeft besloten de grond aan een ander bedrijf, ZONXP te verkopen voor het plaatsen van zonnepanelen en 2) dat het rijk heeft besloten om de € 100 miljoen subsidie in te trekken.
  • Najaar 2021. De inwoners van Rilland/Reimerswaal zijn blij dat vooral de ChristenUnie, samen met het actiecomité Stank Nee!, alle mogelijke moeite hebben gedaan om de bouw van een mestvergister tegen te houden wat uiteindelijk toch is gelukt.