Samen recht doen aan betrokken inwoners!

one-pager participatieplatform.jpgdinsdag 18 januari 2022 08:53

Reimerswaal verdient een participatieplatform, waarop inwoners actief meedenken met gemeentelijk beleid. We slaan op die manier twee vliegen in één klap: de denkkracht in de samenleving wordt gebruikt en burgers voelen zich gehoord.

Inwonersparticipatie wordt nog wel eens in de mond genomen in de plaatselijke politiek, maar het moet anders en beter vindt de ChristenUnie.

Inwoners participatie mag niet afhankelijk zijn van de vraag of de wethouder het leuk vindt of dat een ambtenaar er zin in heeft, aldus de inleidster van een gemeentelijke interactieve informatieavond in mei 2019 (de PZC berichtte hier over: https://www.pzc.nl/bevelanden/reimerswaal-hunkert-naar-regels-rond-burgerparticipatie~a41cd424/?cb=c5f41421abfe73fcedd9f5b5d4b718bc&auth_rd=1). Toch is dat vaak het beeld wat bij de inwoners leeft.

Formeel heeft de gemeente Reimerswaal inwonersparticipatie dus als belangrijk aangeduid, maar in de praktijk zijn er nog weinig successen te melden. Enkele pilotprojecten verlopen niet naar tevredenheid. Bizar genoeg besloot de gemeenteraad ook tot een ‘inwonersparticipatie’ traject over het grondstoffen/afvalstoffenbeleid na besluitvorming hierover in de gemeenteraad…., maar dat is het paard achter de wagen spannen. Inwonersparticipatie is dat je inwoners de kans geeft om mee te doen voordat besluitvorming in de gemeenteraad tot stand komt.

Is inwonersparticipatie dan ingewikkeld en moeilijk te organiseren? Nee helemaal niet. Er loopt een voorbeeld project bij onze buurgemeente Goes. Daar hebben ze het participatieplatform ‘Goes praat mee’ via de website www.goespraatmee.nl. U zou daar eens even een kijkje moeten nemen om te zien hoe het ook kan.
Wat vorig jaar als experiment begon blijkt een enorm succes te zijn, vertelt de Goese SGP wethouder André van der Reest enthousiast in de PZC: https://www.pzc.nl/bevelanden/goes-stopt-met-adviesraden-en-zet-vol-in-op-burgerpanel~a5e9f3b3/. Van der Reest spreekt verder over een ‘enorm mooi resultaat’ dat is behaald in het voorbije proefjaar. ,,We hebben van de mensen binnen dat panel heel goede reacties gekregen. Maar we kunnen er als gemeente ook echt wat mee, er komen verrassende ideeën uit. Ook tips om dingen te verbeteren. Die willen we graag ter hand nemen."

Zo’n platform/burgerpanel verdient Reimerswaal ook!
Voor en met de inwoners, samen recht doen!