Tam verkiezingsdebat tussen 4 wethouders-kandidaten

JRNJ-CUreimerswaal-13maandag 19 maart 2018 10:40

KRABBENDIJKE - Het werd een tam lijsttrekkersdebat in Krabbendijke jl. donderdag. Ook de PZC kon er, in haar verslaggeving, niets beters van maken (zie link onderaan dit artikel).

De ChristenUnie had besloten niet deel te nemen aan het lijsttrekkersdebat van de gemeente Reimerswaal. De redenen om af te zien van deelname werden op deze avond zondermeer bevestigd.

In plaats van te gaan voor een eigen onderscheidend programma en de kwaliteit van de gemeenteraad in het oog te houden, was het een slappe vertoning met 4 kandidaat-wethouders die elkaar niet voor het hoofd wilden stoten om hun kansen op een lucratieve wethouders post niet te verspelen.

Precies het omgekeerde van wat ChristenUnie voorstaat. We willen een open sollicitatieprocedure voor de wethoudersposten zodat daar de meest geschikte mensen komen om de beslissingen van de gemeenteraad  uit te voeren.

De vraag is of het de lijsttrekkers van SGP, CDA, VVD en PvdA gaat om de gemeenteraad, of om de wethouderszetels.
De interessante vraag wat gaat u doen, als u onverhoopt geen wethouder gaat worden werd helaas niet gesteld door de debatleider...

Er was ChristenUnie voorgesteld een korte presentatie/debatje, van 1½ minuut…., te houden over de ChristenUnie ideeën over het gezond maken van de lokale politiek, maar daar zou het bij moeten blijven….

In de campagne heeft de ChristenUnie zich sterk gemaakt voor deze noodzakelijke verandering in de lokale politiek, luisteren naar de inwoners, uitslagen enquêtes respecteren, geen coalitievorming maar open debat van alle partijen in de raad, kortom eerst het politieke proces met elkaar gezond maken en als tweede komt het eigen verkiezingsprogramma waarin ChristenUnie o.a. pleit voor het gebruik van WMO gelden waar het voor bedoeld is, namelijk zorg en ondersteuning (…en niet voor een bushalte, de reconstructie van een plein etc.) (voor meer informatie zie <website>).

Daarnaast heeft de ChristenUnie gepleit om de bestaande afvalinzamelingsmethode te handhaven, overeenkomstig de wens van 49% van de +/- 3.000 inwoners die een enquête hierover invulden (voor meer informatie zie <website>).

Verrassend genoeg ging het ook nog uitgebreid over de afvalinzamelingsmethode gedurende het debat. Wethouder Jaap Sinke kon niet uitleggen waarom hij vond dat 42% meer is dan 49%. Het college had immers de diftar-methode doorgedrukt omdat 42% van de geënquêteerden daar geen bezwaren tegen had en “dat toch ook een hoog percentage is”. Daarbij werd volledig voorbijgegaan aan de 49% van de inwoners die het liever bij het huidige systeem houden.

Ter vergelijking, het Brexit referendum in Engeland gaf een uitslag van 52% voor en 48% tegen en de Britten gaan de EU daarom verlaten…..

Meest verrassend tijdens het debat was dat de fractievoorzitster van de VVD voorstelde om de enquête nog eens over te doen en vooraf dan de burgers beter te informeren over de kosten van de diverse opties. Dit is precies wat ChristenUnie voorstelde gedurende de laatste raadvergadering, maar daar waren SGP, CDA, VVD en PvdA toen tegen. Nu kwam de fractievoorzitster van de VVD met het voorstel, waarop zowel de verantwoordelijk wethouder Sinke als de VVD wethouder Vogelaar met verbazing reageerden.

Kortom als de prijskaartjes straks aan de diverse opties gehangen worden, zou ondanks het genomen principebesluit deze kwestie nog wel eens de ChristenUnie kant op kunnen kantelen!!

De lijsttrekkers(/ kandidaat wethouders) van SGP, CDA, VVD en PvdA wisselden nog wat standpunten betreffende de bouwmogelijkheden in het buitengebied, over de nieuwbouw van twee scholen in Krabbendijke en over zwembad Den Inkel en hopen vooral dat alles blijft zoals het was…..

Als u net als ChristenUnie denkt dat het  belangrijk is dat er serieus  zaken gaan veranderen in de Reimerswaalse politiek, geef ons dan uw stem op 21 maart!!

Zie verslag in de PZC: https://www.pzc.nl/bevelanden/vuurwerk-blijft-uit-bij-tam-verkiezingsdebat-in-krabbendijke~a8ecc736/