‘Burgerparticipatie bespaart miljoenen aan belastinggeld’

JRNJ-CUreimerswaal-13dinsdag 06 maart 2018 00:13

Het pleidooi van ChristenUnie Reimerswaal om de lokale politiek eindelijk eens in te richten zoals  het wettelijk ook moet, en haar daarmee ‘gezonder’ te maken, vindt meer en meer gehoor.

Als ChristenUnie vinden we het onbegrijpelijk dat de gemeente Reimerswaal zich niet aan de geldende wetten houdt inzake de Wet Dualisering Gemeentebestuur uit 2002. Deze wet stimuleert burgerparticipatie in de lokale politiek, heldere kaderstelling van de gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders en betere controle door een onafhankelijke rekenkamerfunctie. Deze wet is bedoeld als stimulans tot een beter en transparanter lokaal bestuur waarbij er geen coalitie of oppositie meer bestaat maar alle partijen betrokken zijn bij een democratisch lokaal politiek proces. Het burgerparticipatie-model wat de ChristenUnie voorstaat voorziet erin dat raadsleden meer tijd beschikbaar krijgen om in contact te zijn met de Reimerswaalse inwoners om hun noden en wensen in te brengen in het debat in de gemeenteraad.

Het ChristenUnie pleidooi wordt op allerlei manieren ondersteund, leest u maar even mee:

Een bericht op de ChristenUnie Reimerswaal website, werd massaal overgenomen door de lokale en zelfs landelijk pers. Het originele bericht op de website vindt u hier: https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n22748/news/view/1194376/373217/christenunie-boos-over-afblazen-gemeentelijke-informatie-avond-over-lokale-politiek.html

In de pers was dit terug te lezen als:

De vereniging Eigen Huis heeft in haar maart 2018 magazine een bijlage over de ‘Gemeenteraadsverkiezingen 2018’. Zij pakt uit met de titel ‘Burgerparticipatie bespaart miljoenen aan belastinggeld’ en betrekt dit op de nieuwe Omgevingswet die in 2021 ingaat, maar het zou even goed toegepast kunnen worden op afvalinzamelingsbesluitvorming in Reimerswaal of andere Reimerswaalse dossiers.

ChristenUnie hoopt met haar pleidooi voor een gezondere lokale politiek ook veel kiezers te overtuigen. ‘Het moet Anders én Beter’ en de kiezers  kunnen dat bewerkstelligen!