Verslag besluitraad 14 december 2021

IMG_1949dinsdag 14 december 2021 23:38

Hierbij een kort verslag van de besluitraad van 14 december 2021.

Voor geïnteresseerden is de agenda van deze vergadering hier te raadplegen: https://reimerswaal.raadsinformatie.nl/vergadering/857813/Besluitraad%2014-12-2021

Deze alweer laatste raadsvergadering van 2021 ging via het computerscherm.

Bijzonder was de beëdiging van een nieuwe CDA -fractieondersteuner in de raadszaal waar zij de eed aflegde in de aanwezigheid van de burgemeester en de griffier, waarbij de raadsleden digitaal meekeken.

Na enige discussie over wel/niet hamerstukken werd de agenda vastgesteld en de volgende agendapunten vielen op:

Mededelingen college 6.d RES Zeeland

Ook als ChristenUnie zijn we ontevreden over de manier waarop de Regionale Energie Strategie(RES) is verdeeld over de 13 Zeeuwse gemeenten.
Onze gemeente is door de provincie aangewezen als ‘concentratie–gebied’ voor groene energie door o.a. windmolen – parken, maar er zijn geen afspraken gemaakt over compensatie voor de enorme aantasting van onze leefomgeving / landschap.

Mede namens ChristenUnie was een motie in sept j.l. ingediend met de opdracht aan het college voor compensatie door de provincie. Het verzoek van wethouder Both was om te wachten met deze motie zodat hij zijn handen vrij had voor de onderhandelingen.

In deze raadsmedeling werd geen enkel feit genoemd waaruit blijkt op welke manier Reimerswaal gecompenseerd gaat worden.

Hierover hebben wij de wethouder aan de tand gevoeld maar die wilde geen antwoord geven in het openbaar, dat zou te gevoelig liggen, maar wel de toezegging om samen met alle fracties een vergadering te beleggen waarin hij opening van zaken gaat geven.

Als ChristenUnie zijn we heel benieuwd naar de uitkomsten van dat overleg …

Belastingverordeningen 2022

Jaarlijks dienen de nieuwe tarieven voor de gemeentelijke belastingen te worden vastgesteld. Hierover in het verslag Besluitraad 23 nov j.l. al een opmerking gemaakt maar vanavond is het amendement inzake verhoging toeristenbelasting unaniem goedgekeurd door de raad. Het college kan nu samen met de recreatiebranche gaan praten over de besteding van zo’n             € 16.000 per jaar.

Pilot nieuw vergadermodel gemeenteraad

In het Presidium was deze pilot ‘voorgekookt ‘ door de fractievoorzitters.
De fractie van LR heeft ervoor gekozen om niet meer deel te nemen aan de Presidium-vergaderingen. U begrijpt dat juist LR nogal wat moeite had met dit nieuwe vergadermodel dat de komende maanden wordt uitgeprobeerd. Met als doel minder tijdverlies , anders gezegd, kortere en minder vergaderingen op termijn…..

Verkoop gebouw Montessoristraat 1 Kruiningen

Al langer vraagt de ChristenUnie aandacht voor de huisartsenpraktijk te Kruiningen. Het huidige pand / praktijk voldoen niet meer wegens én gebrek aan ruimte én aan gebrek aan privacy én de onmogelijkheid van 1,5 meter corona-afstand.

Onze hoop was dat er in het gebouw aan de Montessoristraat een medisch centrum zou kunnen komen, een combi van huisarts- en tandartsenpraktijk.

Dat leek maar niet te lukken, mede omdat de gemeente het pand inmiddels had verkocht aan tandarts van den Dorpel (Yerseke).

Na veel gedebatteerd te hebben kwam de vraag of het wettelijk mogelijk is om de huisartsenpost te kunnen dwingen tot betere huisvesting in het publieke belang.  De wethouder gaf aan dat de situatie nu zo is dat er gesprekken gaande zijn van de nieuwe eigenaar, tandarts Van den Dorpel, met huisarts Mulder van de huisartsenpraktijk om mogelijk toch een deel van het pand te gaan gebruiken (verhuur) voor een huisartsenpraktijk…..

Vaststellen Verordening Winkeltijden Reimerswaal 2021

Normaal gesproken is dit een hamerstuk, een onderwerp met weinig spanning of politiek gevoelig . Echter slaagde de SGP er toch in om het spannend te maken door, geheel onverwachts, een wijziging (amendement) in te brengen op de Verordening Winkeltijden tijdens de raadsvergadering.

Wat bleek, de SGP verzoekt om op Hemelvaartsdag de winkels tot 12.00 uur te sluiten voor een ongestoorde kerkgang in Reimerswaal.

Inhoudelijk begrijpen we het voorstel van de SGP wel, toch hebben we tegen gestemd, omdat de manier waarop dit er even doorheen gejaagd werd niet de schoonheidsprijs verdiend.
Waarom is dit niet als een eerder besproken?, Waarom zoveel haast?, Wat vinden de winkeliers hiervan? Was er sprake van problemen op Hemelvaartsdag?

Een meerderheid van de raad vond het wel een goed voorstel, dus wordt dit doorgevoerd.

Sociaal domein 2021

Per saldo geven de geprognotiseerde cijfers vooralsnog een positief resultaat  van bijna € 1,2 miljoen !

De wethouder temperde de gevoelens een beetje door op te merken dat het cijfers zijn over 3 kwartalen, er kan mogelijk nog een tegenvaller komen in het 4e kwartaal van 2021 …die hij niet verwachtte….

Als ChristenUnie zijn we dankbaar dat, mede door nieuwe maatregelen en een nieuwe structuur, de kosten van het Sociaal Domein eindelijk omlaag gaan en dat zonder de kwaliteit van de zorg aan te tasten.

Ingediende moties:

Motie - Volwassenfonds Sport en Cultuur

De PvdA wilde door deze motie het college oproepen om zich hiervoor aan te melden en vervolgens voorstellen uit te werken hoe dit het beste in Reimerswaal zou kunnen worden ingezet.

De wethouder vroeg om te wachten met deze motie tot de resultaten bekend zijn, begin 2022, van een onderzoek naar de ‘effectiviteit van de minimaregelingen’. De PvdA besloot om de motie ‘aan te houden‘ en eerst het rapport af te wachten.

Motie - Borstonderzoek bij vrouwen

Meerdere fracties dienden deze motie in die unaniem werd aangenomen.

Motie - Geen beperkingen voor kinderen die zwemles volgen (QR-code)

Beetje bijzondere, door SGP geïnitieerde motie, omdat het bijna een kopie was van de door de ChristenUnie gestelde schriftelijke vragen die door het college op 6 dec j.l. waren beantwoord.

De SGP wilde d.m.v. deze motie zowel aan het kabinet, als aan de Eerste en Tweede Kamer het signaal afgeven dat een QR-code verplichting voor ouders van kleine kinderen op zwemles echt niet kan.

Als ChristenUnie begrepen wij uit de beantwoording van het college op onze vragen dat het hier landelijke wetgeving betrof waartegen weinig/niets was te doen.

Natuurlijk kwam de discussie op gang wat betreft corona, wel/niet vaccineren, QR-code en de diverse meningen/standpunten.

Uit de stemming bleek dat een meerderheid van de raad positief stond t.o.v. deze motie.

Jaarafsluiting door dhr Nagelkerke(CDA)

Zoals te doen gebruikelijk tijdens de laatste raadsvergadering geeft een raadslid een overzicht van die zaken die hem het meest opvielen wat betreft onze  raadsvergaderingen en andere algemene zaken in het afgelopen jaar.

Niet geheel verwonderlijk dat het woord corona, pandemie, digitaal vergaderen e.d. regelmatig voorbij kwamen.

Dhr Nagelkerke sloot af met de woorden ‘een bewogen jaar’, ‘niet teveel problemen voor de raad‘ en wenste een ieder het allerbeste toe.