De ChristenUnie is klaar met ‘bange politiek’

ChristenUnie Reimerswaal logodinsdag 21 juli 2020 23:30

De ChristenUnie-raadsleden Huib Bouwman en Andries Jumelet vinden het hoog tijd dat Reimerswaal daadkracht gaat tonen.

onderstaand artikel werd gepubliceerd in de PZC: https://www.pzc.nl/bevelanden/de-christenunie-is-klaar-met-bange-politiek-reimerswaal-toon-eens-lef~a9f9659f/

KRUININGEN - Wat hebben de Zanddijk naar Yerseke, bedrijventerrein De Poort in Rilland, de mestvergister van Engie en zelfs het dorpswinkeltje van Waarde met elkaar gemeen? Huib Bouwman en Andries Jumelet van de ChristenUnie weten het wel.  Ze vinden dat de gemeenteraad zich in deze en vele andere dossiers door angst laat leiden. ,,Waar blijft de daadkracht?”

Joeri Wisse 21-07-20, 21:18

De raad van Reimerswaal is al weer twee weken met reces, maar dat is voor de ChristenUnie geen reden om de teugels te laten vieren. Sterker nog, de fractie is druk bezig hoofdpijndossiers waarbij in hun ogen een verkeerd besluit is gevallen terug op de agenda te zetten. ,,We zijn verontrust”, zegt Andries Jumelet. ,,Hoe komt het dat de raad zo’n bang en negatief stelletje is geworden? Dat heb ik in de 23 jaar dat ik in de raad zit nog niet meegemaakt. Hebben we als Reimerswaal nog een stem of laten we ons ringeloren door de gedeputeerde?”

Poldertracé of niets doen

Hij doelt onder meer op de ontsluiting van Yerseke. Alles wijst erop dat de aanleg van het breed gesteunde poldertracé definitief niet doorgaat en de provincie kiest voor de goedkopere verbreding van de Zanddijk. Jumelet vindt dat de slechtst denkbare oplossing. Behalve dat er grote weerzin is bij omwonenden, voorspelt de oud-Rijkswaterstaatman grote technische problemen met de uitvoering. ,,Wij komen met een initiatiefvoorstel: ga voor het rode poldertracé óf doe niets. Misschien dat er over tien jaar wel genoeg geld is.”

Een raadsmeerderheid heeft het besluit om de Zanddijk te verbreden in een besloten vergadering gesteund. Volgens Jumelet omdat men bang was dat het geld anders naar de Deltaweg gaat. Hij en Bouwman zien een patroon: Reimerswaal laat zich steeds vaker door angst regeren. Ze wijzen op het besluit om de bouwhoogte op bedrijventerrein De Poort niet op te rekken tot 28,5, maar tot 24 meter. Een besluit dat visbedrijf Verwijs miljoenen kost. Ook hier schermde de wethouder volgens Bouwman met de provincie, die hoge bebouwing bij de entree van Zeeland zou blokkeren. ,,We moeten het lef hebben om het besluit opnieuw te nemen en akkoord te gaan met 28,5 meter.”

Staatssteun? Onzin!

Als andere voorbeeld haalt Bouwman de mestvergister bij Rilland aan. Nadat Engie zich had teruggetrokken, kwam hij meteen met een voorstel om het bestemmingsplan aan te passen. ,,Maar wethouder Both durft niks te doen totdat de grondeigenaar ASR schriftelijk heeft bevestigd dat ze daarmee akkoord is. We zijn echt zó bang geworden.” Jumelet ziet dat ook gebeuren bij het dorpswinkeltje in Waarde. Iedereen wil dat behouden, maar de ondernemers krijgen het financieel niet rond en de gemeente wil geen subsidie verstrekken. ,,Wethouder Verburg beriep zich op het niet kunnen verstrekken van staatssteun. Maar dat is onzin, weet ik van een partijgenoot die in Brussel werkt.”

Bouwman: ,,Ook hier zie je weer de angst voor mogelijke gevolgen. Je kunt als gemeente gewoon heel duidelijk aangeven waarom je op De Poort wél hogere gebouwen toestaat en waarom je een bepaalde ondernemer wél subsidie geeft.” Hij vindt het tijd dat de gemeente voor zichzelf opkomt. ,,Reimerswaal krijgt van alles opgelegd. We zijn het stopcontact van Zeeland, er liggen leidingstraten, de snelweg, het spoor, de Westerschelde. We moeten eens leren dat uit te nutten in ons voordeel in plaats van ons te laten piepelen waardoor we telkens met lege handen staan.”