Interview met Huib Bouwman lijsttrekker van ChristenUnie Reimerswaal

ChristenUnie_lijst 3_lijsttrekker.jpgmaandag 14 maart 2022 10:23

Zo vlak voor de verkiezingen nog een tweede interview met Huib Bouwman, we spraken elkaar al eind vorig jaar, nu kijken we samen terug op de verkiezingscampagne.

Dag Huib we hebben je via een eerder interview op 23 november 2021 al wat beter leren kennen.  (zie: https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n4205/news/view/1383071/331163/interview-met-huib-bouwman-fractievoorzitter-van-christenunie-reimerswaal.html We willen nu een beetje terugkijken naar de periode sindsdien, hoe is volgens jou de verkiezingscampagne verlopen e.d.

De verkiezingscampagne.., die is uitstekend verlopen.
Ik zag een verschil tussen ChristenUnie en de andere partijen.
Wij zijn al in november vorig jaar begonnen met het verspreiden van onze politieke boodschappen, terwijl de meeste partijen pas twee of drie weken voor de verkiezingen actief zijn geworden.

Ik denk ook dat wij misschien iets meer te melden hebben dan de meeste andere partijen.

Ons pleidooi voor:

• een raadsakkoord is gehoord
  • ook onze standpunten ten aanzien van een verandering in bestuursstijl en
  • de sterke wens om de inwoners meer te betrekken bij het gemeentebeleid

zijn zeker aangekomen bij de andere partijen en ook opgepikt door de kiezer.

Donderdag 10 maart j.l.  hebben we de debatavond gehad in de Meiboom en het blijkt dat sommige partijen toch nog niet goed snappen wat de grote voordelen zijn van een raads(breed) akkoord. Dan zijn 1 of 2 minuten echt te weinig om het uit te leggen.

De SGP kwam met het verwijt dat ChristenUnie vier jaar geleden niet ingegaan was op de uitnodiging om bij te dragen aan het coalitieakkoord (dat had dan een soort raadsbreed akkoord kunnen worden in de beleving van de SGP), maar wij zijn niet uitgenodigd om mee te praten over het coalitieakkoord. Toen het coalitieakkoord klaar was is de ChristenUnie gevraagd of we mee wilden ondertekenen…., maar tekenen bij ‘het kruisje’ en niet mee mogen praten over de inhoud, dat is juist waar we vanaf willen.

Een ander commentaar was dat ChristenUnie al voor 90% instemt met voorstellen van het college, dus dat er geen probleem is…., maar dat is juist het beste argument om te komen tot een raadsbreed akkoord: We sluiten een akkoord over die 80% of meer, van de onderwerpen waar we het over eens zijn….en besteden daar dan ook maar heel weinig tijd meer aan!!!!
Daarbij is de kwaliteit van wethouders van groot belang, adviesbureau Berenschot heeft hiervoor een ‘competentieprofiel wethouder’ geschreven dat ons, als gemeenteraad, hierbij kan helpen.

Zo’n raadsbreed akkoord en de verandering van de bestuursstijl gaan hand in hand. En er moet echt wel iets veranderen op dit punt. Wij zijn een oppositiepartij en staan dus altijd op afstand en weten vaak ook niet (of vaak later) wat er zich achter de schermen afspeelt. We kunnen daar ook wel een voorbeeld bij geven, maar gaan liever voor ‘Samen Recht Doen!’.

Ben je tevreden over de debatavond van 10 maart in de Meiboom?

Zeker, het was goed om te zien dat een nieuwe, jongere generatie ChristenUnie mensen ook het woord voerde en dat prima deden, dat biedt mooie vooruitzichten voor de toekomst. Misschien kun je de link naar de video van de avond in dit interview zetten, dan kunnen de mensen het nog eens terugkijken.
(dat doen we natuurlijk; zie hier: https://reimerswaal.raadsinformatie.nl/vergadering/961439/Debatavond%2010-03-2022

Heb je nog een slotwoord zo net voor de verkiezingen?

Nou, ik hoop echt dat we de verandering in de bestuurscultuur tezamen met een raadsbreed akkoord kunnen realiseren, zoals ik tijdens de debatavond al zei, is dat in het belang van iedereen, alle partijen, alle raadsleden, voor het college van B&W, maar, het allerbelangrijkst: voor onze inwoners.

We zijn vroeg met onze campagne begonnen en hebben onze politieke boodschappen en verkiezingsprogramma vroeg ‘vrijgegeven’. Andere partijen hebben daar denk ik ook wel gebruik van gemaakt.

Het CDA komt nu ook met de noodzaak van een rekenkamerfunctie, met de roep om meer elektrische laadpalen, en met hun ondersteuning van het poldertracé (de zogenaamde rode variant) voor de ontsluiting van Yerseke. Dit laatste punt is opmerkelijk en lijkt een aanpassing van hun standpunt met het oog op de verkiezingen (op hun website ondersteunen ze nog ‘de verbreding van de Zanddijk’).

We zagen trouwens de SGP ook aan de haal gaan met ChristenUnie actiepunten. De SGP pakte 2 weken geleden groots uit met een pleidooi ter voorkoming van energiearmoede, een groot probleem voor veel huishoudens en daarmee belangrijk, maar in het verkiezingsprogramma van de SGP kom je het niet tegen….wel in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie.

De kleine overheid waar de SGP altijd voor pleit is dan opeens minder belangrijk. De lokale overheid heeft een cruciale rol bij het realiseren van woningbouw, dus die overheid moeten we niet te klein maken. Door onderbezetting worden nu bouwvergunningen (te) laat afgegeven. En wat als we de dienstbaarheid van de gemeente willen vergroten, met een (te) kleine overheid lukt dat echt niet.

Laat ik positief en vol goede moed afsluiten:

• ChristenUnie heeft als motto voor deze verkiezingen ‘Samen recht doen’.
  • We zijn blij dat het CDA ook op de ‘samen’-lijn zit, want hun motto is ‘Samen sterk’, dat geeft dus veel aanknopingspunten tussen ons.
  • De SGP zegt op haar website dat “Alle standpunten zijn onderbouwd met drie waarden: Leven, dienen en recht doen.”

Dit zie ik als een goed begin van een vruchtbare samenwerking tussen alle partijen in de Reimerswaalse gemeenteraad en dan vind ik dat de stelling die ik verdedigde op de debatavond een goede afsluiting is van dit interview:

Samen recht doen! Zou een mooi motto zijn voor het eerste raads(brede) akkoord van de gemeente Reimerswaal.