Analyse Zeeuwse kieslijsten door Omroep Zeeland - de versie voor Reimerswaal

man - vrouw foto.pngdonderdag 03 maart 2022 14:19

Omroep Zeeland heeft een analyse gemaakt van de Zeeuwse kieslijsten (https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/14467451/analyse-zeeuwse-kieslijsten-weinig-vrouwen-op-de-lijst-en-niet-op-de-beste-plekken), geldt die analyse ook voor Reimerswaal of werkt het daar wat anders? We zochten het voor u uit.

De analyse focust zich, nogal eenzijdig, op de man/vrouw verdeling op de kieslijsten. Er wordt geconcludeerd dat vrouwen op de kieslijsten in de minderheid zijn (27 procent in Zeeland; 26 procent in Reimerswaal).

Op de beste plekken van de lijsten, dus bovenaan, hebben vrouwen een nog kleiner aandeel volgens de Omroep Zeeland-analyse. Dit laatste geldt niet voor Reimerswaal, waar 28 procent van de top-3 kandidaten vrouw is. Dit ondanks het feit dat de SGP, die sowieso geen vrouwen op de kandidatenlijst heeft staan, en Leefbaar geen vrouwen bij de top-3 kandidaten heeft.

De Omroep Zeeland-analyse vervolgt: “Het zal geen verbazing wekken dat de SGP en de ChristenUnie (in enkele gemeenten een combinatiepartij) de minste vrouwen op de lijsten hebben staan.”
Dit gaat niet op voor de gemeente Reimerswaal. De SGP heeft weliswaar geen vrouwen op de lijst staan, maar de ChristenUnie haalt een mooie 1/3 – 2/3 verdeling. Ook de andere partijen in Reimerswaal worden door tussen de 31 en 40 procent vertegenwoordigd door vrouwen.

man

totaal

74%

26%

Op de eerste plaats van de lijst is in Zeeland maar 17% vrouw, dit is in Reimerswaal ook het geval (17%). Op de tweede plaatsen staat in Zeeland al 30% vrouwen, dit is in Reimerswaal iets hoger met 33%.

In de Omroep Zeeland-analyse worden staafdiagrammen gepresenteerd, met op de verticale as de percentages (0, 50 en 100%) en op de horizontale as de plaatsen op de lijst, steeds in groepjes van 3 samengepakt, dus hoe meer naar links hoe hoger de positie op de lijst. Een versie voor Reimerswaal vindt u in de bijlage bij dit bericht.

geslachtsprofiel Reimerswaalse kieslijsten.pdf220,1 kBapplication/pdfdownload