Trugkieke met Diana Streijl van actiecomité Stank Nee!….de mestvergister die er niet kwam

Diana Streijl van actiecomité Stank Nee.jpgwoensdag 02 maart 2022 22:59

Waar ChristenUnie de ‘politiek’ mobiliseerde tegen de mestvergister, mobiliseerde Diana Streijl, met haar actiecomité Stank Nee! ‘de samenleving’. Een mooi voorbeeld van Samen recht doen! Wij zochten Diana nog eens op en stelden wat vragen.

Wat was het moment dat je dacht, ik moet iets doen ?

De aanleiding was Ingrid van Tuinderij Hoogendoorn die alle bewoners van de Middenhof bezocht om haar zorg te delen over het plan van een mestvergister, in onze achtertuin….! Dat heeft me aan het denken gezet.

Hoe kwam je op het idee van een actiecomité ?

Dat is spontaan gegroeid. Energiebedrijf Engie kwam medio 2018 een presentatie geven in het dorpshuis van Rilland om het mestvergister-plan te ‘verkopen‘.  Ingrid kwam op het idee om met witte pakken (die ze in de kassen gebruiken) een stil protest te houden voor het dorpshuis.
Samen met de buurvrouw, Ingrid en wat bekenden hebben we toen een stil protest gehouden. Engie nodigde ons nog uit om binnen te komen maar dat hebben we geweigerd.
We wilden zelfs niet luisteren naar dat plan.

Hoe groot was deze groep, de vaste kern die meeging met actievoeren en weet je nog de datum waarop het comité Stank Nee! is ‘opgericht ‘?

Opgericht klinkt zo officieel maar zo ging het niet. Als buren en bekenden waren we met 8 personen als ’harde kern‘. Later is ook Huib Bouwman van de ChristenUnie aangeschoven.

Dat was zo eind september 2018.

Ook de naam Stank Nee! is heel spontaan ontstaan, het klonk  wel lekker en het was meteen duidelijk waar we bang voor waren als omwonenden.

Welke acties hebben jullie als actiecomité Stank Nee! gevoerd in jullie strijd tegen het plan voor de mestvergister ?

Dat waren 2 stille acties bij het dorpshuis in Rilland en 2 stille acties bij het Provinciehuis in Middelburg. Daarnaast hebben wij een handtekeningenactie gehouden bij de supermarkt in Rilland en hebben toen zo’n 350 handtekeningen opgehaald, en aangeboden aan de gemeenteraad van Reimerswaal in Kruiningen.
Ook via de ChristenUnie website waren er zo’n 130 handtekeningen binnen gekomen. Het leefde echt in Rilland en omgeving.

Had je vanaf het begin het idee, dit gaan we winnen ?

Ja, want we hadden hele heldere argumenten. Toen ik zag dat een CEO van Engie mijn LinkedIn account had bezocht realiseerde ik me dat we serieus werden genomen, dat we blijkbaar op de goede weg zaten.

Nee, we hebben niet echt getwijfeld, maar het was soms wel onzeker welke kant het op zou gaan.

Hoe heb je de rol van de politiek, gemeente en provincie, ervaren in je strijd tegen het mestvergisterplan?

Zeer teleurstellend! We hebben als comité nooit geen reactie van of gemeente of provincie gehad en ook nooit heeft iemand contact met ons opgenomen. Alleen Huib Bouwman van de ChristenUnie is vanaf het begin bij ons betrokken geweest en via hem kregen we informatie, verder niemand van de andere partijen in Reimerswaal.

Wanneer kreeg je hoop dat het mogelijk toch zou lukken, waar kwam dat door?

September 2019 was het keerpunt, toen bleek dat de eigenaar van de kavel waar de mestvergister zou komen aangaf de kavel niet meer aan Engie te verkopen maar aan het bedrijf ZonXP. Toen werd duidelijk dat wij niet langer alleen stonden maar dat ook de grondeigenaar tegen de komst van een mestvergister was.

Wanneer wist je zeker dat er geen mestvergister zou komen?

In juni 2020 hoorden we via de media en via Huib Bouwman dat Engie de vergunningaanvraag voor de mestvergister had ingetrokken. Niemand anders heeft ons iets meegedeeld.

Op welke manier heb je het actiecomité ontbonden of bestaat het nog ?

Het actiecomité was iets informeels en is dus ook niet officieel opgericht en ontbonden. Wel heb ik op 27 augustus 2020 een bericht gestuurd aan onze ‘Stank Nee!’ - app groep. Iedereen gefeliciteerd en bedankt voor hun steun en inzet.

Wat heeft deze periode je geleerd?

Met elkaar, met een paar mensen, super gemotiveerde mensen hebben we dit mestvergister-plan tegen kunnen houden. Als je echt iets wil dan kan dat ook!

Op de foto pleit Diana Streijl tegen de mestvergister in de raadszaal van Reimerswaal