Over...'Samen recht doen' en de voordelen van een raadsbreed akkoord

ADV 12_22-102 CU 150 x 150mm week9.jpgdinsdag 01 maart 2022 15:01

Dit artikel hoort bij de advertentie die ChristenUnie geplaatst heeft in week 9. Er wordt daarbij ingegaan op het motto 'Samen recht doen' en de voordelen van een raadsbreed akkoord.

ChristenUnie gaat voor ‘SAMEN RECHT DOEN’, we leggen het uit!

Nu de verkiezingsborden geplaatst zijn en daar ook het ChristenUnie motto ‘Samen recht doen’ te lezen is, is het een goed moment nog eens even stil te staan bij dit motto.
De ChristenUnie boodschap heeft diverse aspecten, we zoeken samenwerking. De overheid functioneert pas goed als zij goed samenwerkt met en luistert naar haar inwoners, dus ook inwonersparticipatie waar dat kan.

Samen betekent voor de ChristenUnie ook graag een raadsbreed akkoord waarin alle partijen meedoen en niet een bindend coalitieakkoord, waarbij een beperkt aantal partijen én de wethouders leveren én de agenda voor de komende 4 jaar opleggen.

ChristenUnie is er voor alle inwoners, niet alleen voor onze eigen achterban. We zetten ons in voor rechtvaardigheid, ongeacht klasse, afkomst en politieke kleur.

We komen in actie komen als dat nodig is, naast woorden ook daden. Dat hebben we de afgelopen jaren, samen met betrokken inwoners, ook echt kunnen doen, met soms heel bijzondere resultaten.

Als we de woorden van het motto eens langslopen komen we tot het volgende:

SAMEN :  met elkaar, samen gaan, samen uit, samen thuis en bij elkaar.

Het klopt, de Reimerswaalse politeke partijen zitten ‘samen‘ in de raadszaal, je bent ‘bij elkaar’, je doet het ‘met elkaar’ maar toch werken de partijen niet aan een gezamenlijk doel. Soms wordt er expres verdeeldheid gezaaid, dus wel ‘samen‘, maar niet met dezelfde focus.

Wat opvalt in de verkiezingsprogramma’s is dat er heel veel van hetzelfde in staat. Misschien dan net een andere woordkeuze of accent maar in alle programma’s staat voor 80% of meer grofweg hetzelfde. Laten we daar dan ook samen aan werken!

Samen betekent ook samen met onze inwoners. De denkkracht in de samenleving moeten we maximaal gebruiken om de beste beslissingen te kunnen nemen voor onze gemeente. Actieve burgers voelen zich dan ook ‘gehoord’ een gevoel wat ze nu vaak niet hebben.

RECHT DOEN : is een verzamelnaam voor alle regels die er bestaan. In de regels staat wat je wel en wat je niet mag doen. Soms staat er ook in op welke manier je iets moet doen. Sommige regels zijn opgeschreven in wetten. Het recht moet er voor zorgen dat mensen goed met elkaar kunnen samenleven.

Recht doen is soms een lastig uit te leggen begrip maar misschien helpen de volgende voorbeelden :

1. De rechter kan voor een kruimeldiefstal geen levenslang opleggen aan de dader. Dat zou geen ‘recht doen’ aan de dader.
  2. Iemand redt jouw leven en je loopt weg zonder een woord van dank. Dan is dat geen ‘recht doen’ aan deze actie die jouw leven redde.

Recht doen houdt simpel gezegd in dat je geeft wat iemand toekomt.

Als ChristenUnie zien wij het als een uitdaging om samen met alle partijen ‘recht te doen‘ aan de belangen van onze inwoners, bedrijven, arbeidsmigranten, toeristen, natuur enz.

Wat heeft de kiezer aan een ‘raadsbreed akkoord‘ in Reimerswaal?

Het ‘Samen’ van ‘Samen Recht Doen‘ is een sterke uitnodiging voor een raadsbreed akkoord. Ook de kiezer heeft baat bij een raadsbreed akkoord, dat blijkt als we een kijkje nemen bij gemeenten waar dit al in de praktijk is gebracht.

In de gemeentelijke politiek zijn de te overbruggen verschillen tussen de partijen kleiner. Er is minder ideologie (dat is meer iets voor de Tweede Kamer) en meer praktische zaken die gezamenlijk besloten moeten worden. Dat zien we ook in de verkiezingsprogramma’s. Wij vinden het ‘van de zotte’ om zoveel tijd en energie te steken in zaken waar alle partijen het al over eens zijn, zo’n 80% of meer van de verkiezingsprogramma’s. Kan dat echt niet anders? Ja, met een raadsbreed akkoord.

Uit ervaringen van andere gemeenten leren we dat in gemeenten met een raadsbreed akkoord, de gemeenteraad beter functioneert, meer focus, minder nutteloze opdrachten voor de ambtenaren, dus de gemeentelijke organisatie gaat ook beter functioneren. Een beter werksfeer in de gemeenteraad en binnen de gemeentelijke organisatie gaat altijd zijn positieve weerslag krijgen. Zo blijven ambtenaren langer bij de gemeente werken, een prikkel om elders te gaan kijken verminderd. Uiteindelijk betekent dit minder kosten voor de gemeente, snellere afhandelingen van lopende dossier op het gemeentehuis, allemaal zaken waar de burger kritisch naar kijkt en dat positief zal waarderen.

Over een zeer recent rapport, over het werken met een raadsbreedakkoord (https://periklesinstituut.nl/2022/02/21/lessen-in-samenspel-vier-jaar-werken-met-een-raadsakkoord), valt nog het volgende te melden:

• In 2014 werkten nog maar 11 gemeenten met een raadsbreed programma. In de raadsperiode 2018 - 2022 startten 58 van de toen nog 380 gemeenten met een raadsakkoord.
  • Het starten met een raadsakkoord is een leerproces, het is anders, het kost tijd, maar is de moeite waard.
  • Met een raadsakkoord organiseert de gemeenteraad een brede samenwerking en het verheldert de werkverhoudingen tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.
  • Het werken met het raadsakkoord heeft raad en college, maar ook ambtelijke organisatie hernieuwd gewezen op verantwoordelijkheden en de mogelijkheid geboden de invulling te herzien. En vooral, beter op elkaar af te stemmen
  • In het proces om tot een raadsakkoord te komen, wordt nadrukkelijker input van inwoners gebruikt.

Als de gedachten naar een raadsbreed akkoord gaan, komt bijna automatisch ook de focus op de kwaliteit van de gemeenteraad. De gemeenteraad als hoogste orgaan in de gemeentelijke politiek, moet zo goed mogelijk zijn, om het college van burgemeester en wethouders, die er zijn om de besluiten van de gemeenteraad uit te voeren, zo goed mogelijk aan te sturen.
Bij de komende verkiezingen kiezen we de gemeenteraadsleden. De nieuw gekozen gemeenteraad stelt wethouders aan om de besluiten van de gemeenteraad zo goed mogelijk uit te voeren. Eventueel halen we hiervoor geschikte mensen van buiten de gemeente.

Een raadsbreed akkoord zal een behoorlijk uitdaging betekenen voor Reimerswaal, maar er zijn voldoende ‘succesverhalen’, die een verandering in die richting aantrekkelijk maken.

Als ChristenUnie denken wij dat dit de beste manier is om ‘recht te doen‘ aan onze inwoners en bedrijven.

De oude manier van politiek bedrijven waarbij er een coalitie-akkoord komt en enkele partijen én de wethouders leveren én de agenda voor de komende jaren bepalen doet geen recht aan al onze inwoners.

Het kan anders en beter, de kiezer bepaalt op 16 maart a.s.