ChristenUnie boos over afblazen gemeentelijke informatie-avond over lokale politiek

foto Huib Bouwman-landscape-JRNJ-CUreimerswaal-17woensdag 21 februari 2018 22:20

De voor dinsdagavond 20 februari 2018 geplande gemeentelijke informatie-avond 'hoe werkt het in uw gemeente' is afgeblazen. https://www.pzc.nl/bevelanden/cursus-lokale-politiek-in-reimerswaal-afgeblazen-door-gebrek-aan-belangstelling~a026cab6/

Huib Bouman, lijsttrekker van ChristenUnie vindt dat een gemiste kans: “Iedere mogelijkheid om burgers te activeren en te laten participeren, moet worden aangegrepen.”

In september 2017 kondigde de gemeente de cursus 'U en uw gemeente' aan. Er werden drie interactieve sessie aangekondigd: https://www.pzc.nl/bevelanden/reimerswaal-wil-cursus-politiek-geven~ad9ff751/. Kortom een serieuze cursus waar geïnteresseerde burgers de fijne kneepjes van de lokale politiek kunnen leren.

Voor deze cursus was voldoende belangstelling, maar deze werd uiteindelijk, zonder toelichting, vervangen door deze informatie-avond op 20 februari, die nu ook niet doorging. Huib Bouwman is duidelijk: “De gemeente had zich meer in moeten spannen om tenminste één van beide te organiseren.”

ChristenUnie betreurt dat de 3-delen cursus van september 2017, maar nu ook de informatie-avond van 20 februari 2018 geen doorgang vinden. Serieuze aandacht voor en verdieping in de lokale gemeente politiek zal duidelijk aantonen dat de gemeentepolitiek in Reimerswaal nogal afwijkt van de daarvoor geldende wetten!

Als ChristenUnie vinden we het onbegrijpelijk dat de gemeente Reimerswaal zich niet aan de geldende wetten houdt inzake de Wet Dualisering Gemeentebestuur uit 2002. Deze wet stimuleert burgerparticipatie in de lokale politiek, heldere kaderstelling van de gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders en betere controle door een onafhankelijke rekenkamerfunctie. Deze wet is bedoeld als stimulans tot een beter en transparanter lokaal bestuur waarbij er geen coalitie of oppositie meer bestaat maar alle partijen betrokken zijn bij een democratisch lokaal politiek proces. Het burgerparticipatie-model wat de ChristenUnie voorstaat voorziet erin dat raadsleden meer tijd beschikbaar krijgen om in contact te zijn met de Reimerswaalse inwoners om hun noden en wensen in te brengen in het debat in de gemeenteraad.

ChristenUnie Reimerswaal wil zich maximaal inzetten voor een serieuze cursus over lokale politiek voor geïnteresseerde inwoners van Reimerswaal.

De lokale pers, pikte het nieuws ook op: