Amendement Bibliotheekbeleid
De fracties van Leefbaar Reimerswaal en de ChristenUnie hebben zich gebogen over de laatste versie van het voorstel voor het ‘toekomstige’ bibliotheekbeleid. Om recht te doen aan de argumenten van de vele burgers heeft de ChristenUnie samen met Leefbaar Reimerswaal onderstaand amendement ingediend.
Allereerst willen de fracties benadrukken dat de duur van de discussie ten aanzien van de aanleiding, de inhoud en de financiering verwarring blijkt te hebben opgeleverd.
De aanleiding
Ondanks de duur van de discussie, gaat het nog steeds om toekomstig beleid. Dit betekent dat de raad nogmaals het definitieve beleid zal moeten vaststellen. Echter, dit voorstel gaat alleen over financiering.
De uitvoering van het bibliotheekwerk is in handen van BibliOosterschelde. Een organisatie die, zoals ze het zelf omschrijft, werkt middels ‘beleidsgestuurde contractfinanciering’. Dit impliceert dat de contractgever (de gemeente) beleid bepaalt en de contractnemer (BibliOosterschelde) dit beleid uitvoert. De wijziging naar deze nieuwe financieringsvorm was aanleiding voor de huidige besluitvorming, omdat de overhead- en backoffice kosten voor Reimerswaal tot zeer hoge percentages stegen.
Het college reageert in het huidige voorstel niet op de raadsbreed gesteunde oproep tot het bijstellen van deze percentages voor de eigen organisatie van BibliOosterschelde.
Voorstel A
De fracties stellen voor aanpassing van dit percentage tot voorwaarde voor verlenging van het contract te stellen na 2016 of de eerste gelegenheid die daarna volgt. Dit doet recht aan het uitgangspunt van een contractfinanciering.
De inhoud
BibliOosterschelde heeft ‘medegedeeld’ over te gaan tot ‘beleidsgestuurde’ contractfinanciering. Op zichzelf een moderne en uitdagende wijze om de eigen organisatie te dwingen flexibel te blijven om mee te groeien met het sterk veranderend beleidsterrein. De gemeenten zouden daarbij de mogelijkheid houden om binnen een samenwerking toch hun eigen beleid te voeren.
Echter, in Reimerswaal heeft dit tot een financiële discussie geleid, waarbij feitelijk meer over de uitvoering en bekostiging, dan over de kaders van het beleid is gesproken. Uit de discussie is wel helder naar voren gekomen dat er raadsbreed draagvlak is voor een doorontwikkeling van het bibliotheekwerk naar nieuwe vormen en dienstverlening.
Feitelijk zou de discussie over het toekomstig beleid over de hoofdlijnen van dat beleid moeten gaan. Samen met de beschikbare middelen is het dan aan de bibliotheek om invulling te geven aan de gegeven kaders.
Voorstel B
De fracties stellen voor terug te keren naar de hoofdlijnen van het beleid, als kader voor het toekomstig beleid. Voor de fracties betekent dit:
- 3 vestigingen in de A-kernen, te weten: Krabbendijke, Yerseke en Kruiningen
- Shop – in shop, plug-in of boek-aan-huis dienst in de kernen Rilland, Hansweert, Waarde en Oostdijk, waardoor inwoners op z’n minst in de eigen kern boeken kunnen afhalen.
- Uitbreiding van het in 2011 reeds gestarte project Kunst van het Lezen, waarin de beschikbaar gestelde rijksbijdrage (combinatiefunctionaris) wordt ingezet.
Het financiële kader
In de loop van de besprekingen over het bibliotheekbeleid is de financiële discussie zeer onduidelijk geworden. Echter, de aanleiding was het gegeven dat het bibliotheekwerk in de huidige vorm in de nieuwe financiering € 60.000,-- duurder zou worden, ten opzicht van het in de programmabegroting opgenomen bedrag.
De raad heeft het reeds opgenomen budget (na discussie over al dan niet bezuinigen) als taakstellend beschikbaar gesteld. Totaal: € 499.918,--.
Recent zijn daarbij frictiekosten en kosten voor huurderving uit de reguliere financiering van het bibliotheekbeleid gehaald. Het huidige raadsvoorstel becijferd daarvoor uiteindelijke structureel (2016 e.v.) 44.893,--.
Voor de fracties van de ChristenUnie en Leefbaar Reimerswaal is het niet uit te leggen, noch te verantwoorden dat voor een kostenbesparing van € 15.000,-- drie van de vijf vestigingen moeten sluiten, voor twee kernen de biblioservicebus vaarwel wordt gezegd en het beleid t.a.v. de brede school in Hansweert wordt prijs gegeven.
De fractie stellen ook ten aanzien van de financiering van het bibliotheekbeleid voor terug te keren naar de hoofdlijn. BibliOosterschelde zou zelf in staat moeten zijn in kaart te brengen op welke wijze en ten koste van welke dienstverlening de taakstelling gerealiseerd kan worden.
Voorstel C
De fractie stellen voor BibliOosterschelde voor de realisatie van het beleid in de periode van de contractfinanciering beschikbaar te stellen € 500.000,-- als basis budget beschikbaar te stellen.
De fracties stellen tevens voor om tot 2017 een aanvullend budget van 50.000,-- beschikbaar te stellen onder de voorwaarde:
- dat de beleidsuitgangspunten worden gerealiseerd
- dat de taakstellende bezuiniging op de overheadkosten wordt gerealiseerd
Toelichting
Het voorstel van het college te wijzigingen in:
1. vaststellen als beleidskader voor het toekomstig beleid:
- 3 vestigingen in de A-kernen, te weten: Krabbendijke, Yerseke en Kruiningen
- Shop – in shop, plug-in of boek-aan-huis dienst in de kernen Rilland, Hansweert, Waarde en Oostdijk, waardoor inwoners op z’n minst in de eigen kern boeken kunnen afhalen.
- Uitbreiding van het in 2011 reeds gestarte project Kunst van het Lezen, waarin de beschikbaar gestelde rijksbijdrage (combinatiefunctionaris) wordt ingezet.
2. vaststellen als financieel kader voor het toekomstig beleid:
- In de periode van de contractfinanciering: € 500.000,-- als basis budget.
- Tot 2017 een aanvullend budget van 50.000,-- beschikbaar te stellen onder de voorwaarde:
- dat de beleidsuitgangspunten worden gerealiseerd
- dat de taakstellende bezuiniging op de totale overheadkosten wordt gerealiseerd tot een percentage van 15 %.
3. BibliOosterschelde verzoeken deze kaders als uitgangspunt te nemen voor de nieuwe beleidsgestuurde contractfinanciering voor de periode 2013 – 2017 en nadere voorstellen voor een gefaseerde uitvoering af te wachten.
Reacties op 'Amendement Bibliotheekbeleid'
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.