Groter park levert tien keer meer op

woensdag 11 maart 2009 14:22

KRUININGEN - Uitbreiding en vervanging van het windmolenpark langs de Kreekraksluizen en het Spuikanaal bij Bath, levert een belangrijke bijdrage aan de doelstelling van de provincie als het gaat om gerealiseerd vermogen aan windenergie.

Een park zoals de gemeenteraad van Reimerswaal gisterenavond werd gepresenteerd, 29 molens met een tiphoogte van 137 meter, levert ruim tien keer zoveel energie op als de 26 kleinere molens die er nu staan: 203 MegaWatt per jaar. Daar kunnen op heel Zuid-Beveland de lichtjes van branden en de wasjes van draaien. De gemeenteraad moet zich volgende maand uitspreken over het milieu-effectrapport dat voor de plannen is gemaakt. Als dat rapport aanvaard wordt, kan het bestemmingsplan gewijzigd worden om de bouw van de grote turbines mogelijk te maken.

De raad liet zich gisteren voorlichten over de geldende normen voor geluidsoverlast, slagschaduw en veiligheid. Die blijkt in het dunbevolkte gebied beperkt. Van de 29 molens met een ashoogte en een rotordoorsnee van 90 meter hoeven er maar enkele heel af en toe te worden stilgezet of op halve kracht te draaien.

Pieter Allewijn (CDA) en Andries Jumelet (CU) zetten vraagtekens bij de rendabiliteit van het project, waarmee immers subsidie is gemoeid. Allewijn wilde andermaal Jan Terlouw naar Reimerwaal halen om, net als enkele jaren geleden, uit te leggen dat windenergie weinig oplevert. De rest van de raad vond dat de bedrijfseconomische aspecten maar moeten worden overgelaten aan de initiatiefnemers, onder meer Delta en Eneco. Bovendien, zo klonk het, moet Reimerswaal zijn verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van de doelstelling voor duurzame energie. De raad vond een debat over de wenselijkheid van windenergie niet op zijn plaats.

PZC 11-03-2009

Reacties op 'Groter park levert tien keer meer op'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.