Verslag besluitraad 23 november 2021

IMG_1949vrijdag 26 november 2021 08:10

Hierbij een kort verslag van de besluitraad van 23 november 2021.

Voor geïnteresseerden is de agenda van deze vergadering hier te raadplegen: https://reimerswaal.notubiz.nl/vergadering/857808/Besluitraad%2023-11-2021

Het was deze keer weer een raadsvergadering via het computerscherm…
Nadat de formele opening en vaststelling agenda hadden plaatsgevonden werd als eerste  het agendapunt inzake Huisvesting arbeidsmigranten behandeld. Dit is gebruikelijk als er een inspreker is voor een agendapunt, in dit geval dhr Slootweg namens de NFO(Nederlandse Fruittelers Organisatie).
Hierdoor hoeft de inspreker niet te wachten tot agendapunt aan bod komt. Een goede inwonersvriendelijke regel.

Navolgend een kort verslag van een aantal agendapunten:

Huisvesting arbeidsmigranten

In 2019 was er nieuw beleid vastgesteld in Reimerswaal maar de afgelopen jaren is er ook veel te doen geweest, mede door corona, inzake de misstanden in de werk- en leefsituatie van arbeidsmigranten en de afhankelijkheid van arbeidsmigranten van hun werkgever.

Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/10/30/tweede-advies-aanjaagteam-bescherming-arbeidsmigranten

De aanleiding voor dit agendapunt was én een motie (Leefbaar Reimerswaal en ChristenUnie) én een amendement (SGP) op het raadsvoorstel waarin het college de raad vroeg om een principe-uitspraak te doen inzake de  huisvesting van arbeidsmigranten en ‘verbreding ‘ van deze  huisvesting voor derden.

Naast de debatten in de raad, was er tussen de fractiewoordvoerders ook mailverkeer geweest over deze ‘verbreding ‘.

Verbreding huisvesting houdt in dat huisvesting niet enkel gebruikt kan worden voor ‘eigen ‘ arbeidsmigranten maar dat deze huisvesting ook gebruikt mag worden voor het tijdelijk onderbrengen van arbeidsmigranten die niet voor  dit bedrijf werken maar elders. In het huidige beleid is dit niet toegestaan.

Uiteindelijk werd zowel de motie als het amendement aangenomen en kan het college verder met het uitwerken van mogelijke beleidsaanpassingen.

Als ChristenUnie willen we voorzichtig zijn met deze ‘verbreding‘ huisvesting. Er is slechts een handjevol bedrijven in Reimerswaal die deze ‘verbreding‘ kunnen aanbieden maar er zijn veel meer bedrijven die tijdelijke huisvesting hebben voor b.v. de plukperiode. Hoe enerzijds voorkomen dat er geen ongelijkheid ontstaat en anderzijds de arbeidsmigrant beschermen tegen mogelijke misstanden.

Als ChristenUnie hadden we motie ingediend waarin we vragen om een goede registratie van de arbeidsmigranten die in Reimerswaal zijn gehuisvest. Voor de loonadministratie heb je een BSN-nummer nodig als arbeidsmigrant, maar bij de aanvraag hiervoor op het gemeentehuis is het niet verplicht om op te geven waar je gehuisvest bent in Reimerswaal/Nederland.
Na een negatief advies van de wethouder besloten we als ChristenUnie onze motie in te trekken.

Het definitieve beleidsvoorstel inzake huisvesting arbeidsmigranten wordt in het komend voorjaar verwacht.

De agendapunten ‘Klimaatadaptatiestrategie Zeeland ‘, Zeeuwse Regionale Structuur Warmte en Transitievisie Warmte Reimerswaal, GRDB Bestuursrapportage werden bijna unaniem goedgekeurd.

Sabewa Zeeland

Hiervoor hadden de SGP, Leefbaar Reimerswaal en het CDA een amendement ingediend omdat er forse extra kosten voor o.a. ICT in de bestuursrapportage  over de periode jan t/m juli 2021 stonden. Voor deze overschrijding wilden de indieners van het amendement een zienswijze indienen.

Dit amendement bleek echter zinloos omdat de raad de nieuwe begroting Sabewa al had vastgesteld…

Ondanks dit gegeven werd het amendement unaniem aangenomen door de raad om hiermede een duidelijk signaal af te geven richting Sabewa.

Belastingverordening 2022 / Gemeentelijke belastingen

De ChristenUnie vroeg aandacht voor de toeristenbelasting. Onze gemeente heeft het laagste tarief in Zeeland en wij vroegen ons af  of door het verhogen van het tarief de extra inkomsten ingezet zouden kunnen worden voor een impuls voor de recreatie en toerisme in onze regio.

Na debat werd besloten dit agendapunt te verzetten naar de Besluitraad in december a.s. zodat er een amendement hiervoor kan worden ingediend en de gemeentelijke belastingen toch nog tijdig goedgekeurd kan worden.

Ontwerp-meerjarenbeleidsplan Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) 2022-2025

Hiervoor was een motie ingediend waarin duidelijkheid werd gevraagd wat betreft de keuzes in het te voeren beleid en het ambitieniveau van de wettelijke taken van de VRZ.

De motie werd unaniem aangenomen om een duidelijk signaal richting de VRZ af te geven dat de raad het beu is om ieder jaar geconfronteerd te worden met budget overschrijdingen. Er dient een voldoende taakstellende begroting te komen om deze overschrijdingen te voorkomen!