Unanieme steun voor ChristenUnie initiatief voor bestrijding vervuiling in de Westerschelde

industrie Antwerpse haven_DSC_0281.JPGmaandag 16 augustus 2021 07:58

ChristenUnie-raadslid Andries Jumelet kreeg steun van de hele gemeenteraad van Reimerswaal om een bezorgde brief te sturen aan andere overheden. Uiteindelijk ging die brief naar de leden van de Eerste en Tweede Kamer, de Ministerraad, de Provincie Zeeland, de Zeeuwse gemeenteraden, het Waterschap Scheldestromen en naar het Waalse, Vlaamse en Europese parlement.

Aanleiding is onderzoek van de Universiteit Utrecht waaruit blijkt dat in vis in het oostelijk deel van de Westerschelde (waarvan ruim twintig kilometer oever in Reimerswaal ligt) vijftien keer zoveel PFOS bevat dan de normen voorschrijven.

Andries Jumelet vreest voor de volksgezondheid. ,,Deze stoffen zijn nauwelijks afbreekbaar. Van een aantal types PFAS is bekend geworden dat ze bij langdurige blootstelling kankerverwekkend zijn en het immuunsysteem kunnen aantasten.” Zelf at hij regelmatig uit de zeearm. ,,Ik heb heel veel zeekraal gegeten uit de Westerschelde. Ik ging het altijd snijden bij Hoofdplaat, dat is gelukkig een stuk verder stroomafwaarts. Misschien heb ik al veel PFAS binnen.”

In het Vlaamse parlement zijn ondertussen vragen hierover gesteld. Er is gevraagd dat de Vlaamse overheid op alle meetpunten in de Schelde de concentraties PFAS gaat meten.
De Vlaamse Milieu Maatschappij meet momenteel PFOS, een soort PFAS, in de Schelde ter hoogte van de Nederlands-Belgische grens.  De PFOS-concentraties waren in juni tientallen keren hoger dan de kwaliteitsnorm voor zoet water. Voor zout water is de norm vele malen strenger.

De PZC berichtte ook over bovenstaande: https://www.pzc.nl/bevelanden/reimerswaal-ook-eu-moet-lozing-pfas-in-westerschelde-halt-toeroepen~aba9ced4/