Halve ton extra voor ondersteuning gemeenteraad in Reimerswaal

foto Huib Bouwman-landscape-JRNJ-CUreimerswaal-17donderdag 04 maart 2021 12:48

Om hun werk als volksvertegenwoordigers beter uit te kunnen voeren, heeft de gemeenteraad van Reimerswaal besloten om 46.000 euro extra uit te geven aan de ambtelijke ondersteuning. De ambtelijke ondersteuning van een gemeenteraad vindt plaats door de 'afdeling griffie' De toekomstige griffier krijgt daardoor meer salaris en zijn of haar ondersteuner kan meer uren werken.

De positie van de griffier is een lastig thema in Reimerswaal aan het worden. De topfunctie is de afgelopen drie jaar door vier griffiers vervuld. De vorige (interim) griffier legde zijn functie voortijdig neer omdat hij ‘geen werkplezier’ in de Reimerswaalse gemeenteraad ervoer.

Na een harde botsing over de hoge kosten voor de huidige interim-griffier, stapte eind vorig jaar de volledige werkgeverscommissie bestaand uit Marien Weststrate (LR), Hans van Stel (PvdA) en Ida Sinke (VVD) op. Ze gaven te kennen dat ook hun fractiegenoten niet beschikbaar waren voor de commissie. De raadsleden Leonard Harthoorn (SGP), Huib Bouwman (ChristenUnie) en Jan Nagelkerke (CDA) traden begin 2021 aan als nieuwe leden van werkgeverscommissie zij zullen straks een geschikte kandidaat voorstellen aan de gemeenteraad. Een oproep voor kandidaten is onlangs geplaatst.

De werkgeverscommissie (afgekort WGC) bestaat uit 3 raadsleden en is de werkgever, namens de gemeenteraad, van de griffie en is verantwoordelijk voor de arbeidsvoorwaarden en begeleiding van de griffier, voert functioneringsgesprekken en ziet daarnaast toe op een goed functioneren van alle medewerkers van de afdeling griffie. De WGC vergadert minimaal 2x per jaar en rapporteert 1x per jaar aan de gemeenteraad inzake haar werkzaamheden en het functioneren van de afdeling griffie.

De griffie van Reimerswaal bestaat uit een griffier met ondersteuning door een assistent(e) maar grotere gemeenten kunnen meerdere griffiers met ondersteunende functionarissen hebben.

"Het is een lang verhaal, die werkgeverscommissie", volgens Huib Bouwman. Aanvankelijk was de werkgeverscommissie al uitgebreid met 3 extra leden om all fracties te betrekken bij de werkgeverscommissie en om de toenmalige interim griffier te ondersteunen, maar dit was nog niet geformaliseerd op het moment dat Marien Weststrate de stekker uit de werkgeverscommissie trok. De leden van Leefbaar Reimerswaal, PvdA en VVD trokken zich terug en de partijen wilden ook geen andere kandidaten meer voordragen. Ook speelden er zoals zo vaak in de Reimerswaalse gemeenteraad nog wat 'dingetjes' binnen de werkgeverscommissie.

"Natuurlijk pakken we deze handschoen op. Het is goed om je verantwoordelijkheid te nemen en met de twee collega raadsleden gaan we er wat moois van maken", zegt Huib Bouwman. "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan; volle kracht vooruit!"