Als raadslid braaf doen wat er van je verwacht wordt, voegt niets toe!

Windmolens.jpgvrijdag 18 december 2020 09:52

De ChristenUnie had de laatste raadsvergadering weer een geheel eigen inbreng en is daarbij niet de braafste leerling uit de klas. “Het volgzame karakter van de meerderheid van deze gemeenteraad is niet altijd goed te volgen. Als je als raadslid alleen maar braaf doet wat er van je verwacht wordt, dan kun je mijns inziens beter thuisblijven. Durf te denken en te dromen en probeer de anderen hierin mee te nemen”. Huib Bouwman reflecteert met ons op de laatste raadsvergadering: “We zien allerlei mogelijkheden om de Reimerswaalse samenleving tot bloei te laten komen, maar we krijgen daarin de andere fracties nog niet mee, terwijl de voorstellen realistische ideeën zijn!”

Zo was er een ChristenUnie motie, om de 5 ontwikkelingsrichtingen van het ‘energie-landschap’ ten oosten van Rilland ook van een financieel plaatje te voorzien.
Het voorliggende voorstel van B&W was om, zonder financieel plaatje, te kiezen voor de ontwikkelingsrichting ‘faciliteren en initiëren’: de gemeente maakt beleid en doet wat aan planvorming, maar blijft aan de zijlijn staan en externe ontwikkelaars/investeerders wordt gevraagd een bijdrage in een duurzaamheidsfonds te storten.
ChristenUnie wil  2 meer ambitieuze varianten ook serieus overwegen, omdat er dan waarschijnlijk veel geld verdiend kan worden aan deze ontwikkelingen rondom de alternatieve energiebronnen ten oosten van Rilland. De logische vraag, in de ChristenUnie motie, om de verschillende varianten dan eerst eens te laten doorrekenen voordat een besluit genomen wordt, ging er niet in bij de andere politieke partijen. De Strategienotitie Energielandschap Rilland-Oost van het college van B&W werd zonder morren goedgekeurd door alle partijen met uitzondering van de ChristenUnie….
Het wordt nu wel spannend met welke voorstellen de andere politieke partijen gaan komen om de gemeente van extra inkomsten te voorzien. De ontwikkelingen rond het ‘Energielandschap Rilland-Oost’ zijn een absolute buitenkans en kan harde bezuinigingen op andere beleidsterreinen (zorg, jeugd, woningbouw) voorkomen.

Eerder op de avond was er heus politiek vuurwerk toen na kritische opmerkingen van Andries Jumelet over de procedure rond de benoeming van de nieuwe griffier, de werkgeverscommissie van de gemeenteraad aftrad.
Er is afgesproken om als het stof weer neergedaald is hier nog eens met elkaar over door te praten.

Middels een motie probeerde ChristenUnie bij monde van Andries Jumelet de gemeente een grotere rol te laten spelen bij de te ontwikkelen woningbouwlocaties aan de Grintweg in Yerseke. Er moeten daar, volgens ChristenUnie, een groot aantal betaalbare woningen komen en als de gemeente een grotere rol neemt zal dat gemakkelijker te realiseren zijn. ChristenUnie moties lagen echter niet goed in de markt deze avond, want geen van de andere partijen ging mee in deze denkrichting. Het doel om voldoende betaalbare woningen in Yerseke te realiseren zal dus door harde afspraken met projectontwikkelaars gerealiseerd moeten worden.

De PZC berichtte over deze gemeenteraadsvergadering met verschillende berichten: