De sociaal zwakkeren krijgen de eerste klappen met de begroting voor 2021

IMG_1949donderdag 29 oktober 2020 19:09

Het huishoudboekje van de gemeente Reimerswaal voor 2021 is weer op order. De belastingen gaan niet extra omhoog en grote bezuinigingen blijven uit. Toch had ChristenUnie andere keuzes gemaakt.

ChristenUnie fractievoorzitter Huib Bouwman voorspelt dat de sociaal zwakkeren als eerste klappen krijgen. Het huishoudboekje is namelijk op orde doordat Reimerswaal beknibbelt op de oplopende zorgkosten en een greep van 1 miljoen euro uit een zorg-spaarpot neemt. Dit spaarpotje is de 'reserve Participatie' (voorheen 'reserve Wet Werk en Bijstand' ). Dat zit ook coalitiepartner PvdA niet lekker.

Een ander ChristenUnie amendement om niet langer 173.000 euro  uit de opbrengst van afvalstoffenheffing te halen om zwerfvuil op te ruimen en het salaris van de boa te betalen werd sympathiek ontvangen door de andere partijen, maar kreeg geen steun omdat zo snel geen vervangend budget gevonden kon worden. Al enige jaren betalen de inwoners van Reimerswaal, ten onrechte teveel voor het grondstoffenbeleid/huisvuilverwerking via de gemeentelijke belastingen. Huib Bouwman vindt het onbegrijpelijk dat de andere politieke partijen het voorstel van de ChristenUnie niet wilden steunen om dit te corrigeren. "Je bent toch een onbetrouwbare overheid als je kosten in rekening brengt bij je inwoners terwijl al langere tijd (2018) bekend is dat dit dit onjuist is?"

De PZC berichtte over de begrotingsvergadering: https://www.pzc.nl/bevelanden/zwarte-cijfers-maar-toch-heerst-er-chagrijn-in-reimerswaal-hoe-komt-dat~a40c7ad3/