Huib Bouwman lijsttrekker ChristenUnie Reimerswaal

foto Huib Bouwman-landscape-JRNJ-CUreimerswaal-17donderdag 07 december 2017 13:40

In de ledenvergadering van 6 december is Huib Bouwman gekozen tot lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Ook werden er nieuwe bestuursleden gekozen. Het tweede deel van de avond werd er gedebatteerd over vernieuwingen in de lokale politiek.

Johan Padmos is gekozen tot voorzitter van ChristenUnie . Hij was al waarnemend voorzitter sinds de verhuizing van de vorige voorzitter Jos Meeuwsen. Als nieuwe secretaris werd Tineke Minderhoud gekozen. Verder is het bestuur uitgebreid met de algemene bestuursleden Barbara van den Bogaerdt en Joël Boone.

Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 heeft de ledenvergadering ook de kandidatenlijst vastgesteld. Huib Bouwman (Rilland), die sinds maart 2017 gemeenteraadslid is, is daarbij gekozen tot lijsttrekker. Op nummer 2 staat de huidige fractievoorzitter Andries Jumelet (Yerseke). De lijst vervolgd met Barbara van den Bogaerdt (Kruiningen) op nummer 3 en, de zestienjarige, Joël Boone (Yerseke) op nummer 4. De vijfde positie op de lijst wordt ingenomen door Tineke Minderhoud (Waarde).

In een interview in de laatste kwartaal-nieuwsbrief van ChristenUnie Reimerswaal evalueerde Huib zijn raadslidmaatschap, hij memoreerde o.a.: “Er is een coalitie van CDA, SGP en VVD en als oppositiepartij ben je toch vaak het vijfde wiel aan de wagen, waar beleefd naar geluisterd wordt, maar als oppositie tegenover zo’n machtsblok ben je 4 jaar machteloos! Geen goede zaak zo’n coalitie en ook moeilijk uit te leggen aan de burgers.”. Het tweede deel van de avond werd aan noodzakelijk veranderingen in de lokale politiek gewijd.

Huib introduceerde het thema met een pleidooi om burgers meer te betrekken bij de politiek en het initiatief nadrukkelijk te leggen bij de gemeenteraad/burgervertegenwoordigers. Als de gemeenteraad vroeg in de besluitvorming wordt betrokken krijg je beter beleid en meer draagvlak. Momenteel mag de gemeenteraad veelal alleen ja of nee zeggen tegen een voorstel van het college aan het einde van het proces. De komende maanden zal het thema burgerparticipatie verder uitgebouwd worden door de burgers van Reimerswaal te wijzen op de unieke kansen die er voor de inwoners van iedere gemeente liggen.

Woensdagavond 6 december was de aftrap door middel van een open-thema-avond in het dorpscentrum MeerWaarde waar duidelijk werd hoe belangrijk en invloedrijk de rol van de burger is. Hoeveel invloed de kiezer heeft, maar hiervan nog geen gebruik maakt. De aanwezigen, een veelkleurig politiek gezelschap, zelfs uit Goes, kon zich goed vinden in de presentatie en onderschreef dat verandering van de lokale politiek bitter hard nodig is. De burger moet op gaan staan.

Door open avonden wil de ChristenUnie geen partij-politiek-getinte avonden houden maar de burgers zoveel als mogelijk, middels gespreksgroepjes, informeren over burgerparticipatie en uitleg geven inzake de wettelijke taken van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.

De ChristenUnie maakt zich niet geliefd door tegen ‘heilige huisjes’ aan te schoppen door o.a. het aantal wethouders te willen beperken en een nieuwe procedure te introduceren voor het selecteren en aanstellen van vak-wethouders.