Aandacht voor Resto VanHarte

Moerzicht_DSC_3292vrijdag 15 september 2017 21:20

Aandacht voor Resto VanHarte in Yerseke in het kwartaalblad van verzekeraar CZ. Een mooi voorbeeld van investeren in 'zorg voor elkaar'.

Resto VanHarte wil eenzaamheid en sociaal isolement bestrijden. De stichting organiseert met lokale vrijwilligers door heel Nederland sociale buurtrestaurants. Via deze 'Resto-avonden' wil Resto VanHarte mensen uit alle lagen van de bevolking met elkaar verbinden, zodat zij samen kunnen koken, eten en ook zelf kunnen bijdragen aan een leefbare gemeenschap.

Marjan Lolkema-van Vuuren (57 jaar) is vrijwilliger bij Resto VanHarte in Zeeland. Ze is gastvrouw in het sociale pop-up-restaurant dat eens per maand verrijst in woonzorgcentrum Moerzicht in Yerseke. “Mensen vinden het gezellig en doen er waardevolle contacten op. Dat geldt ook voor mijzelf.”

Toen Marjan in 2015 van Curaçao naar Krabbendijke verhuisde, wilde ze daar graag mensen leren kennen. "In een advertentie werden gastvrouwen gezocht voor een nieuw Resto VanHarte in Yerseke. Dat sprak me aan, het Idee van 'mensen verbinden’ past bij me." Resto VanHarte tovert door heel Nederland scholen, buurthuizen en zorgcentra tijdelijk om tot sociaal buurtrestaurant. "Een professionele kok en lokale vrijwilligers serveren een betaalbaar 3-gangendiner.
Iedereen Is welkom: jong, oud, rijk, arm en alle culturele achtergronden."

Altijd vol

Tijdens de Resto-avonden in Yerseke - eens per maand - is er plek voor 90 mensen. "We zitten altijd vol. Sommigen komen samen, anderen alleen, om hun sociale netwerk te versterken. Als gastvrouw heet ik iedereen welkom, ik serveer gerechten mee uit, knoop gesprekjes aan of geef mensen gewoon eens een complimentje.” Soms zijn er thema-avonden, zoals onlangs een Syrische avond. "Collega-vrijwilliger Fadia had een Syrisch menu samengesteld en toonde foto's van haar vorige woonplaats Aleppo, voor en na de bombardementen. Ze deelde veel met ons. Voor mij is dát Resto VanHarte: iedereen uit de buurt wordt uitgenodigd om te delen waarin hij/zij goed is. Zo maken we samen een fijne avond, waarna iedereen blij naar huis gaat. Dat draagt voor mij bij aan een goed leven."

Bijzondere ontmoetingen

De Resto-avonden leiden geregeld tot bijzondere ontmoetingen. "Zelf sprak ik eens een dame, zij was geïnteresseerd in het Koninklijk Huis. Ik bood aan een doos boeken langs te brengen. We hebben onverwacht een ontzettend mooi gesprek gehad over de dingen die we belangrijk vinden in het leven. Zo kan het gaan bij Resto VanHarte: je kunt ‘gewoon’ een gezellige avond hebben, maar ook waardevolle contacten opdoen die je
energie geven of verder brengen in het leven.” Marjan hoopt nog lang gastvrouw te zijn. "Het meest rijk word je van waardering, ontvangen én geven. Zolang die twee met elkaar in verhouding zijn, blijf ik dit doen."

Resto VanHarte_CZ magazine164,7 kBapplication/pdfdownload