Terugblik Gert-Jan Segers op 2020

01 Gert-Jan Segers.jpgdonderdag 31 december 2020 18:11

Beste vrienden,
Het is op de laatste dag van 2020 dat ik jullie nog een laatste keer in dit bewogen jaar schrijf. Ik schuif bij deze gelegenheid even alle Corona-discussies terzijde en praat daar graag een andere keer over door. Wat ik nu vooral hoop is dat je juist ook deze dagen veel vreugde ontleent aan de nabijheid van die paar mensen die wel in de buurt mogen komen. Wij zelf hebben mijn moeder over de vloer en juist na zo’n naar en soms ook eenzaam jaar is dat heel fijn.
Wat ik ook hoop is dat je troost hebt aan het geloof dat God er in alle omstandigheden bij is. Want juist ook nu Hij is de Immanuel. Net als in die nare en rare tijd van de volkstelling van 2000 jaar geleden, gaat Hij ook nu zijn weg door onze geschiedenis en laat Hij zijn Koninkrijk komen. En laten wij vooral beschikbaar blijven om een instrument van zijn recht en vrede te zijn.
Dit jaar heeft als nooit tevoren het belang van politiek en van een rechtvaardige overheid laten zien. Er zijn miljarden extra uitgegeven door de overheid zodat mensen hun salaris konden behouden, zorg verleend kon worden, voedselbanken open bleven, kinderen via een laptop onderwijs konden blijven volgen. Het laat iets zien van de zegen die een overheid kan zijn. Maar er was dit jaar ook nadrukkelijk een heel andere, lelijke kant van de overheid te zien. In de toeslagenaffaire zijn mensen door ambtelijke molens vermalen, gezinnen door overheidsoptreden in heel zwaar weer gekomen. Een heel groot drama waarover we politiek nog door gaan praten. Te vaak blijken regels belangrijker dan mensen. En dat moet stoppen. De overheid staat in dienst van
mensen, niet van regels.
Opeens borrelt een herinnering aan een huiselijk tafereel in ons gezin bij me op, uit een tijd dat onze meiden nog klein waren. Onze oudste, Anne, beklaagde zich over wijsneuzerig gedrag van haar jongere zus en onze tweede dochter en riep toen: ‘Pap, Eline doet zo menselijk!’ Het was een grappige verwoording van haar irritatie. Ik moest eraan denken nu wij richting 17 maart onze plannen hebben gesmeed voor een andere, sociale, mensvriendelijke overheid. Als geen ander jaar laat 2020 me hopen dat ik in 2021 onze kleine Anne zal kunnen parafraseren en zeggen: de overheid doet zo menselijk! Want daar ga ik en daar gaan wij als ChristenUnie ons met hart en ziel sterk voor maken. Een menselijke overheid, een samenleving waarin we goed voor elkaar zorgen, goed rentmeesterschap en een economie waarin het om mensen draait. We hebben er de plannen en de mensen voor!
Eerst gaan we de jaarwisseling vieren. En leggen we dit afgelopen jaar in de handen van God en ontvangen we het nieuwe jaar uit Zijn hand. Als Hij erbij is, is het altijd goed.
Een hele fijne avond toegewenst en een gezegend, beter en menselijk nieuw jaar!
In verbondenheid,
Gert-Jan Segers