ChristenUnie is voor een mestvergister-vrij Reimerswaal!

boterbloemdonderdag 25 juni 2020 08:09

ChristenUnie fractievoorzitter Huib Bouwman wilde de raadsvergadering van 24 juni 2020 tot een ‘historisch moment’ maken, door de komst van een mestvergister voor eens en voor altijd onmogelijk te maken.
De ChristenUnie fractie en Huib in het bijzonder, kregen van verschillende kanten veel lof voor hun niet aflatende inspanningen tegen de plannen voor een mestvergister in de Bathpolder, maar de medewerking van de andere politieke partijen werd (nog) niet verkregen.

Huib Bouwman probeerde de afgelopen jaren de andere raadsleden vaker te verleiden om lef te tonen en de mestvergister simpelweg ‘weg te bestemmen’. Daar kreeg hij de handen nooit voor op elkaar: de angst dat Engie met een dikke schadeclaim zou komen was daarvoor te groot, maar nadat Engie vorige week bekendmaakte de plannen voor een mestvergister in het kassengebied bij Rilland in te trekken, nam hij tijdens de raadsvergadering het initiatief om een mestvergister voor eens en altijd onmogelijk te maken.

Dat kan door het bestemmingsplan aan te passen. Dat staat sinds 2010 de vestiging van een groen gas-installatie toe. De raad had dat toen mogelijk gemaakt, omdat één van de tuinders onder de vlag van De Groene Poort BV door het vergisten van plantaardig materiaal zijn kas van CO2 en warmte wilde voorzien.

ChristenUnie raadslid Andries Jumelet zag tijdens de discussie "veel angst en weinig lef" bij de andere politieke partijen en drong ook aan om nu door te pakken.
De wethouder zegde toe om de gemeenteraad zo spoedig mogelijk te informeren over verdere ontwikkelingen, zodat wellicht spoedig de ChristenUnie motie toch door allen gesteund kan worden.

Vooralsnog 'parkeerde' de ChristenUnie de ingediende motie, maar het is uitstel geen afstel!!

De PZC berichtte over de raadsvergadering via: https://www.pzc.nl/bevelanden/de-mestvergister-nu-definitief-blokkeren-dat-gaat-reimerswaal-te-ver~ac5dd5f1/

naschrift:

Ondertussen weten we dat de rechtszaak, voorzien voor 26 juni 2020, die De Groene Poort BV had aangespannen tegen de vergunning om een zonnepark aan de leggen in de Bathpolder (en de Kreekrakpolder) niet doorgegaan is, omdat De Groene Poort BV hun bezwaren heeft ingetrokken.

Zie verder berichtgeving in de PZC: https://www.pzc.nl/bevelanden/rechtszaak-tegen-zonnepark-bij-rilland-is-van-de-baan~a1a67650/